Monday 30 October 2017

Moving Genomsnittet Implementerings Matlab


Skapad onsdagen den 08 oktober 2008 20 04 Senast uppdaterad den torsdag 14 mars 2013 01 29 Skrivet av Batuhan Osmanoglu Hits 41558.Moving Average I Matlab. Ofta befinner jag mig själv i att behöva medelvärda data som jag måste minska bullret lite Jag skrev några funktioner för att göra exakt vad jag vill, men matlabs inbyggda filterfunktion fungerar också bra Här skriver jag om 1D - och 2D-medelvärdesdata.1D-filteret kan realiseras med hjälp av filterfunktionen Filterfunktionen kräver åtminstone tre ingångsparametrar täljarkoefficienten för filtret b, nämnarkoefficienten för filtret a och data X givetvis. Ett löpande medelfilter kan enkelt definieras. För 2D-data kan vi använda Matlab s filter2-funktionen För mer information om hur filtret fungerar kan du skriva. Det här är en snabb och smutsig implementering av ett 16 med 16 glidande medelfilter. Först måste vi definiera filtret Eftersom allt vi vill ha är lika stort bidrag från alla grannar kan vi bara använda de roliga Ction Vi delar allt med 256 16 16 eftersom vi inte vill ändra signalens generella nivå amplitude. För att applicera filtret kan vi helt enkelt säga följande. När är resultaten för fas av ett SAR-interferogram I detta fall är Range i Y-axeln och Azimuth är mappad på X-axeln Filtret var 4 pixlar brett i Räckvidd och 16 pixlar bred i Azimuth. Jag har väsentligen en mängd värden som denna. Ovanstående array är förenklad, jag samlar 1 värde per millisekund i min verkliga Kod och jag måste bearbeta utmatningen på en algoritm skrev jag för att hitta den närmaste toppen före en tidpunkt. Min logik misslyckas eftersom i mitt exempel ovan är 0 36 den riktiga toppen, men min algoritm skulle se bakåt och se sist nummer 0 25 som topp eftersom det sänker till 0 24 före det. Målet är att ta dessa värden och tillämpa en algoritm för dem som släpper ut dem lite så att jag har mer linjära värden, dvs jag gillar mina resultat att vara kurvy, inte jaggedy. I har fått veta att använda en expone Ntial glidande medelfilter till mina värden Hur kan jag göra det? Det är verkligen svårt för mig att läsa matematiska ekvationer. Jag hanterar mycket bättre med code. How behandlar jag värden i min array och tillämpar en exponentiell glidande genomsnittlig beräkning för att jämna dem ut. Frågade 8 feb 12 kl 20 27. För att beräkna ett exponentiellt glidande medelvärde behöver du behålla en del tillstånd och du behöver en inställningsparameter. Det kräver en liten klass om du antar att du använder Java 5 eller senare. Inställ dig med den sönderfallsparameter du vill ha ta tuning ska vara mellan 0 och 1 och använd sedan medelvärdet för att filtrera. När du läser en sida om matematisk återkommande är allt du verkligen behöver veta när du gör det till kod, att matematiker gillar att skriva indexer i arrayer och sekvenser med prenumerationer. några andra noteringar också, vilket inte hjälper emellertid EMA är ganska enkelt eftersom du bara behöver komma ihåg ett gammalt värde inga komplicerade statliga uppsättningar krävs. svarade 8 februari 12 på 20 42. TKKocheran Ganska mycket är det inte bra wh Men saker kan vara enkla Om du börjar med en ny sekvens får du en ny medelvärde Observera att de första villkoren i den genomsnittliga sekvensen kommer att hoppa runt lite på grund av gränseffekter, men du får också de med andra glidande medelvärden. Men en bra fördel är att du kan förflytta den glidande genomsnittliga logiken till medelvärdena och experimentera utan att störa resten av ditt program för mycket Donal Fellows 9 feb 12 på 0 06. Jag har svårt att förstå dina frågor, men jag kommer försöka svara ändå. 1 Om din algoritm hittades 0 25 istället för 0 36, då är det fel Det är fel eftersom det förutsätter en monotonisk ökning eller minskning som alltid går upp eller alltid går ner Om du inte medeltal ALLA dina data, dina datapunkter --- som du presenterar dem --- är olinjära Om du verkligen vill hitta det maximala värdet mellan två punkter i tiden, skar du din matris från tmin till tmax och hitta max av den subarray.2 Nu är konceptet för glidande medelvärden mycket enkelt föreställa mig att jag har följande lista 1 4, 1 5, 1 4, 1 5, 1 5 Jag kan släta ut det genom att ta medeltalet av två nummer 1 45, 1 45, 1 45, 1 5 Observera att det första numret är medeltalet 1 5 och 1 4 andra och första siffror Den andra nya listan är genomsnittet av 1 4 och 1 5 tredje och andra gamla listan den tredje nya listan i genomsnitt 1 5 och 1 4 fjärde och tredje och så vidare kunde jag ha gjort det tre år eller fyra eller n Observera hur dataen är mycket jämnare Ett bra sätt att se glidande medelvärden på jobbet är att gå till Google Finance, välj ett lager försök Tesla Motors ganska flyktiga TSLA och klicka på technicals längst ner i diagrammet Välj Flyttande medelvärde med en given period och Exponentiell glidande medelvärde för att jämföra deras skillnader. Exponentiell glidande medelvärde är bara en annan utsträckning av detta men viktar de äldre data mindre än de nya data så är det ett sätt att förspänna utjämningen mot baksidan. Läs Wikipedia-posten. Så, det här är mer en kommentar än ett svar, men den lilla kommentarrutan var bara för liten bra lu ck. Om du har problem med matte kan du gå med ett enkelt glidande medel istället för exponentiellt. Således får du den sista x-termen dividerad med x Untested pseudocode. Notera att du måste hantera start och slut delar av data eftersom det klart är att du inte kan räkna med de senaste 5 termerna när du befinner dig på din andra datapunkt. Det finns också effektivare sätt att beräkna den här glidande summan summan - äldsta nyaste, men det här är att få konceptet av vad s händer across. answered Feb 8 12 på 20 41. Jag behöver beräkna ett glidande medelvärde över en dataserie, inom en för loop måste jag få det glidande medeltalet över N 9 dagar. Arrayet som jag m använder är 4 serier av 365 värden M som i sig är medelvärden för en annan uppsättning data Jag vill räkna medvärdena på mina data med det glidande medlet i en plot. Jag googlade lite om glidande medelvärden och conv-kommandot och hittade något som jag försökte implementera i mina kod. Så i princip beräknar jag mina medelvärden och plottar den med en fel glidande medelvärde Jag valde wts-värdet direkt utanför mathworks-webbplatsen, så det är felaktig källa Mitt problem är dock att jag inte förstår vad det här är. Kan någon förklara om det har något att göra med vikterna av de värden som är Ogiltig i det här fallet. Alla värden är viktade samma. Och om jag gör det här helt fel, kan jag få lite hjälp med det. Min uppriktiga tack. asked 23 september 14 på 19 05. Att använda conv är ett utmärkt sätt att genomföra en rörelse genomsnitt I koden du använder är wts hur mycket du väger varje värde som du gissade summan av den vektorn ska alltid vara lika med en Om du vill vikta varje värde jämnt och göra ett N-rörligt filter så skulle du vilja att göra. Använda det giltiga argumentet i samtal kommer att resultera i att ha färre värden i Ms än du har i M Använd samma om du inte tänker på effekterna av nollpolning Om du har signalbehandlingsverktygslådan kan du använda cconv om du vill försöka ett cirkulärt glidande medelvärde Något som. Du borde läsa conv conv och cconv dokumentation för mer information om du redan har t. You kan använda filter för att hitta ett löpande medelvärde utan att använda en för loop Detta exempel finner löpande medelvärdet av en 16-element vektor, med en fönsterstorlek på 5.2 slät som del av kurvanpassningsverktygslådan som är tillgänglig i de flesta fall. yy smidigt och släpper ut data i kolumnvektorn y med hjälp av ett glidande medelfilter. Resultat returneras i kolumnvektorn yy Standardvärdet för glidande medelvärdet är 5.

No comments:

Post a Comment